2019-20

2019-20

Παρασκευή, 26 Μαρτίου 2021

Η Ελλάδα είναι ένας από τους τρεις προορισμούς με τη σημαντικότερη τουριστική ζήτηση

 Συνέντευξη στον Σπύρο Κτενά

Ένα ιδιαίτερα θετικό γεγονός έρχεται να σηματοδοτήσει τη σημερινή συνέντευξη. Ο επενδυτικός οργανισμός Bank οf America σε έκθεση του αποκαλύπτει ότι το 2021 η Ελλάδα θα είναι ένας από τους τουριστικούς προορισμούς με το υψηλότερο ποσοστό ανάπτυξης. Μάλιστα αναφέρει και την υπογραφή συγκεκριμένων διμερών τουριστικών συμφωνιών με το Ισραήλ, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες, που πιστοποιούν ότι η Ελλάδα θα είναι στους κερδισμένους της φετινής χρονιάς. Το έχουμε ανάγκη διότι ολόκληρη η ελληνική οικονομία έχει εναποθέσει τις  προσδοκίες της στον ελληνικό τουρισμό την εφετινή χρονιά. Ο κ. Δημήτρης Φραγκάκης, γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, θα καταθέσει τις δικές του απόψεις και θέσεις όσον αφορά όλα αυτά τα φλέγοντα θέματα τα οποία δεν έχουν σχέση μόνο με τον ελληνικό τουρισμό αλλά και με τις προσδοκίες για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.


Κύριε Φραγκάκη, ευχαριστούμε θερμά για την ανταπόκρισή σας.

Καλησπέρα κύριε Κτενά, εγώ ευχαριστώ για την πρόσκληση στο πάντα φιλόξενο TimeTV και συγχαρητήρια στην προσπάθεια την οποία κάνετε διότι η διαδικτυακή τηλεόραση είναι κάτι πολύ πρωτοπόρο, καινούργιο και χαίρομαι που το κάνετε τόσο καλά.

Ευχαριστούμε πολύ. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για εφέτος; Το μεγάλο επίτευγμα των 31 εκατ. τουριστών του 2019 είναι πολύ δύσκολο πλέον να το προσεγγίσει κανείς και είναι απολύτως φυσικό. Ποια είναι η δική σας προσδοκία για φέτος;

Ας κάνουμε μια πολύ μικρή αναδρομή για το τι έγινε πέρυσι. Όπως γνωρίζουν όλοι, η περυσινή σεζόν ξεκίνησε το πρώτο δίμηνο του έτους, προ κορονοϊου δηλαδή, να έχει μια αυξητική τάση στις προκρατήσεις περίπου 25% και υπήρχε μια πολύ μεγάλη ευφορία από όλον τον κλάδο. Θα είχαμε μια νέα χρονιά ρεκόρ. Ήρθε η πανδημία και ανέτρεψε όλα τα σχέδια και όλες τις προσδοκίες μας. Επί της ουσίας η πανδημία σε παγκόσμιο επίπεδο επιβράδυνε την τουριστική ανάπτυξη 80%-85%. Στη χώρα μας καταφέραμε το 2020, ύστερα από πάρα πολλές προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων στον τουριστικό κλάδο, όχι μόνο του κράτους και της κυβέρνησης αλλά και των θεσμικών φορέων, των επιχειρηματιών ακόμη και των εργαζομένων του τουρισμού, να διασώσουμε ένα 20%-22% των εσόδων του 2019. Οι τουριστικές εισπράξεις για το 2020 ήταν μόλις 4,2 δισ., τα οποία, όπως καταλαβαίνετε, δεν έχουν καμία σχέση με τα 19,1 δισ. του 2019, δεν θέλει και πολλή συζήτηση. Είναι προφανές ότι ο κορονοϊός έκανε μεγάλη ζημιά στο ελληνικό τουριστικό προϊόν και φυσικά έκανε πολύ μεγάλη ζημιά στον τουρισμό παγκοσμίως. Το 2021 είναι μια χρονιά διαφορετική από το 2020 γιατί έχουμε περισσότερα όπλα στη διάθεσή μας που δεν τα είχαμε πέρυσι. Έχουμε τα εμβόλια, έχουμε τα τεστ 48 ωρών και 72 ωρών, που μπορούν να αξιοποιηθούν στην είσοδο των επισκεπτών με ασφάλεια και φυσικά έχουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα, τα οποία εφαρμόσαμε και πέρυσι με μεγάλη επιτυχία. Θεωρώ ότι όλα αυτά θα διευκολύνουν ώστε να έχουμε μια πιο ομαλή έναρξη της σεζόν. 

Υπάρχουν ορισμένα διεθνή γεγονότα που δίνουν το στίγμα για το πώς θα κινηθεί η χρονιά. Έγινε ψηφιακά η διεθνής έκθεση ITB. Θέλω να μας δώσετε ένα κλίμα, τα μηνύματα που παίρνετε από τις ξένες αγορές… Είχαμε κάποια εξαιρετικά δημοσιεύματα στον βρετανικό Τύπο, όπως στον «Guardian». Σημαντικά διεθνή ΜΜΕ εμφανίζουν την Ελλάδα ως ασφαλή προορισμό. Ποια είναι η δική σας εικόνα;

Κοιτάξτε, θα σας έλεγα ότι η ITB του Βερολίνου επιβεβαίωσε αυτό που αρχίζαμε να βλέπουμε τον τελευταίο ενάμιση μήνα. Ότι η Ελλάδα έχει πολύ αυξημένη ζήτηση στο εξωτερικό, είναι μια από τις τρεις χώρες με πολύ αυξημένη ζήτηση όσον αφορά τις καλοκαιρινές διακοπές. Αυτό είναι ένα στοιχείο. Το δεύτερο είναι ότι με την πρόοδο του εμβολιασμού και την αλλαγή της ψυχολογίας που θέλει λίγο χρόνο μπροστά, ο κόσμος αρχίζει να σκέφτεται και ψάχνει για διακοπές το επόμενο διάστημα. Η Ελλάδα είναι στο κάδρο και στο χάρτη. Επίσης από τις συζητήσεις που έχουμε κάνει ως ΕΟΤ με πολλές αεροπορικές εταιρείες και tour operators, μικρούς και μεγάλους και μεσαίους, για τα προγράμματα κοινής διαφήμισης που κάνουμε και εφέτος, βλέπουμε ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη διάθεση αεροπορικών θέσεων για το καλοκαίρι, από τον Ιούνιο και μετά ή και τέλος Μαΐου. Αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε ότι κάποια στιγμή, όταν ο κόσμος αρχίσει να αισθάνεται μεγαλύτερη ασφάλεια, θα αρχίσει η ζήτηση να μετατρέπεται σε κρατήσεις. Αυτό είναι το ζητούμενο και αυτό είναι το κρίσιμο σημείο που θα αλλάξει πλήρως την ψυχολογία και του ελληνικού επιχειρείν τουρισμού αλλά και των ξένων υποψήφιων επισκεπτών μας. Στην ITB αυτό που είδαμε είναι ότι οι πρώτες κρατήσεις έχουν αρχίσει σιγά σιγά να γίνονται, όχι μαζικά, μην παρεξηγηθώ. Από την άλλη, ένα επίσης σημαντικό νέο που επιφυλάσσαμε εμείς προς τους ανθρώπους της γερμανικής και της παγκόσμιας αγοράς είναι το σύνθημα, το πρώτο κομμάτι της καμπάνιας του ελληνικού τουρισμού, το All You Want Is Greece. 

Εκτός από τη γερμανική αγορά, θα ήθελα να εστιάσουμε στις μεγάλες δεξαμενές του ελληνικού τουρισμού. Πού έχετε σημαντικές προσδοκίες, σε ποιες αγορές;

Η αλήθεια είναι ότι εφέτος, επειδή πάλι πρόκειται για μια ιδιαίτερη και δύσκολη χρονιά με διαφορετικές συνθήκες και δεδομένα από το 2020 αλλά θα παραμείνει δύσκολη χρονιά, εστιάζουμε στο εφικτό και στο ρεαλιστικό. Φαίνεται, π.χ. ότι οι long haul αγορές θα αργήσουν να ανοίξουν προς τη χώρα μας. Αναφέρομαι σε Κίνα, Ινδία, Αμερική, Αυστραλία, Καναδά, σε τέτοιου είδους αγορές που είναι μακρινές, πολύ καλές και σημαντικές, αλλά φαίνεται ότι αργούν να ξεκινήσουν με τα σημερινά δεδομένα. Βέβαια βλέπουμε ότι η ευρωπαϊκή αγορά είναι μια πολύ σημαντική για μας, εκεί η ζήτηση παραμένει πολύ αυξημένη. Ξέρετε στον ΕΟΤ έχουμε υιοθετήσει μοντέλα ενημέρωσης και συλλογής δεδομένων από πάρα πολλές πηγές. Σύμφωνα με αυτά εμείς γνωρίζουμε και βλέπουμε πώς κινούνται οι τάσεις της αγοράς περίπου ανά τρεις ημέρες, άρα βλέπουμε και ξέρουμε ποιες χώρες είναι αυτές που έχουν αυξημένη ζήτηση για την Ελλάδα. Προφανώς οι Ευρωπαίοι αποτελούν για μας κλασικούς πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της Βρετανίας, της Ρωσίας και του Ισραήλ. Το Ισραήλ βέβαια αποτελεί και ειδική κατηγορία. Αυτοί θα είναι οι πρώτοι μας στόχοι. Επίσης βλέπουμε ότι υπάρχει μια σχετικά αυξημένη ζήτηση από τη Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ, όπου εφέτος θέλουμε να εστιάσουμε λίγο παραπάνω και να δουλέψουμε λίγο καλύτερα. Κατά βάση όμως, κύριε Κτενά, η μεγάλη δεξαμενή του τουρισμού μας είναι οι ευρωπαϊκές αγορές. 

Κύριε Φραγκάκη, ο κλάδος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων αντιμετωπίζει σοβαρότατα θέματα. Εντελώς πρόσφατα ανακοινώσατε τη δυνατότητα διαφημιστικής παρουσίας των επιχειρήσεων μέσα από το visit Greece. Δώστε μας μια εικόνα από την πλευρά σας, ως πολιτικής ηγεσίας, προς την πλευρά των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων. Ποια είναι τα μέτρα, πέραν της διαφημιστικής προβολής, που θα στηρίξουν τον κλάδο που φαίνεται ότι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα;

Έχετε δίκιο, κύριε Κτενά. Το πλήγμα που έχει υποστεί ο τουρισμός γενικά, προφανώς και ο ξενοδοχειακός κλάδος, είναι πάρα πολύ μεγάλο. Οι απώλειες των εσόδων το 2020 έχουν φθάσει το 85% και σε κάποιες μονάδες και το 95%. Η κυβέρνηση από τις αρχές αυτής της κρίσης επί της ουσίας άπλωσε ένα δίχτυ ασφαλείας σε όλη την οικονομική δραστηριότητα και φυσικά και στον τουρισμό. Διέθεσε ένα πακέτο στήριξης πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα, 24 δισ. ευρώ το 2020 και άλλα 11,2 δισ. ευρώ το πρώτο διάστημα του 2021. Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πακέτα στήριξης που έχουν γίνει στη χώρα, και δικαίως ο τουριστικός κλάδος έχει λάβει ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια αυτής της στήριξης. Και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, και οι τουριστικές επιχειρήσεις, και τα ξενοδοχεία. Αυτό είναι το ένα κομμάτι, που ουσιαστικά προσπαθεί να κρατήσει όρθιες και ζωντανές τις ελληνικές επιχειρήσεις μέχρι και το επόμενο στάδιο, που είναι να αρχίσουμε να ανοίγουμε, να δουλεύουμε… Η ατμομηχανή του ελληνικού τουρισμού να αρχίσει να δουλεύει ξανά, να παράξει έσοδα, να δημιουργήσει πλούτο. Ξέρω ότι αυτό ακούγεται κάπως, αλλά ο στόχος μας και μέσω της προβολής είναι και αυτός, να πάρει μπρος η ατμομηχανή του ελληνικού τουρισμού. Πέρυσι με πολύ λιγότερα όπλα, όπως είπα και πριν, έγινε αυτό, πήρε λίγο μπρος. Εφέτος θέλουμε να επιταχύνει πολύ περισσότερο και νομίζω θα το καταφέρουμε.

Πέρυσι πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έκαναν μια έκκληση στο εσωτερικό κοινό, στον Έλληνα ταξιδιώτη. Υπάρχουν κάποια κίνητρα εφέτος ώστε να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε αυτόν τον κόσμο, γιατί και ο εσωτερικός τουρισμός θα δώσει τη δυνατότητα στον Έλληνα να ξεφύγει αλλά και στις επιχειρήσεις να αντλήσουν κάποια επιπλέον έσοδα;

Η αλήθεια είναι ότι πέρυσι το ρεύμα του εσωτερικού τουρισμού ωφέλησε ιδιαίτερα συγκεκριμένες περιοχές της χώρας. Για να είμαστε και ρεαλιστές, είναι ένα πολύ συγκεκριμένο ποσοστό επί του συνόλου των εσόδων και των εισροών, το καταλαβαίνετε. Μπορεί να είναι μικρό αλλά δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη του. Πέρυσι έγιναν δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι υπήρξαν τρία προγράμματα ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού με vouchers αλλά και μια προσπάθεια ενίσχυσης της ζήτησης προς ξενοδοχεία και άλλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Περίπου 300.000 ήταν οι ωφελούμενοι πολίτες. Επίσης πέρυσι επί ένα δίμηνο, τέλος Ιουλίου με τέλος Σεπτεμβρίου, κάναμε μια καμπάνια στήριξης και ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού. Πρέπει να σας πω ότι ειδικά την περίοδο του Αυγούστου δούλεψε καλά ο εσωτερικός τουρισμός, ειδικά σε ορισμένες περιοχές της χώρας, όχι όμως σε όλες. Θα θέλαμε φέτος αυτό το κομμάτι να δουλέψει λίγο περισσότερο και νομίζω θα το καταφέρουμε.

Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα, κάποια στόχευση;     

Αυτό το οποίο σκεφτόμαστε – φυσικά είναι κατά βάση αρμοδιότητα του υπουργείου Τουρισμού αλλά το έχουμε συζητήσει και μαζί – είναι να γίνουν αντίστοιχα προγράμματα ενίσχυσης του κοινωνικού τουρισμού, αυτό που ονομάζεται κοινωνικός τουρισμός λέγεται πια Τουρισμός Για Όλους. Επίσης θα επαναλάβουμε μια πολύ στοχευμένη καμπάνια στο εσωτερικό της χώρας για να τονώσουμε την τουριστική ζήτηση και νομίζω ότι όλοι οι Έλληνες εφέτος θα έχουν τη διάθεση και την επιθυμία να ταξιδέψουν. Είμαστε ήδη 12 μήνες σε αυτή την κατάσταση, νομίζω ότι εφέτος το καλοκαίρι θα λειτουργήσει μόνος του ο εσωτερικός τουρισμός. Πέρυσι υπήρχε και λίγο ο φόβος να ταξιδέψει κάποιος, αλλά φέτος, που θα βελτιωθούν τα υγειονομικά δεδομένα, πιστεύω ότι θα έχουμε μεγαλύτερη ζήτηση. 

Κύριε Φραγκάκη, σας ευχαριστώ θερμά. Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή βαδίζετε σε ένα ναρκοπέδιο. Είναι δύσκολη η περίοδος κατά την οποία και εσείς κληθήκατε να υπηρετήσετε ως γενικός γραμματέας. Εύχομαι όμως να φέρετε εις πέρας το έργο σας με επιτυχία, γιατί από τις δικές σας προσπάθειες θα εξαρτηθεί και το πώς θα βαδίσει η ελληνική οικονομία.

Κύριε Κτενά, μου δίνετε την ευκαιρία να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση, είναι τιμητικό για εμένα και χρήσιμο. Να δώσω συγχαρητήρια και σε εσάς και στους συνεργάτες σας για την πολύ καλή δουλειά και στο New Times, που είναι πραγματικά πολύ καλή και καινοτόμα δουλειά. Τα προηγούμενα χρόνια ο ελληνικός τουρισμός πήγαινε πάρα πολύ καλά, τώρα η πανδημία και τα προβλήματα που έχει προκαλέσει μας δίνουν και μια ευκαιρία να αλλάξουμε πράγματα και να σκεφτούμε και λίγο διαφορετικά. Είναι ένας επιταχυντής εξελίξεων και αλλαγών στο ίδιο το τουριστικό προϊόν, άρα θα ανταποκριθούμε πιστεύω και σε αυτή την πρόκληση το επόμενο διάστημα.

πηγη  https://newtimes.gr/fragakis-3/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.